معرفی امام زمان (عج)


نام

نام آن حضرت ، "محمد"همان نام جدش رسول الله صلی اللّه علیه و آله است . تمامی مورخان و محدثان معتقدند که پیامبر صلی اللّه علیه و آله خود این نام را بر او نهاده بود . این همنامی بی دلیل نیست ، بلکه گویای این حقیقت است همچنان که پیامبر صلی اللّه علیه و آله با طلوع خود، جهانیان را از گمراهی و جهل نجات داد، دوازدهمین فرزندش نیز با ظهور خود بشریت را از تاریکی و ضلال خواهد رهانید.

القاب
القاب مشهور آن حضرت عبارتند از: "مهدی " ، "قائم" ، "منتظر" ، "حجت " ، "خلف صالح" ، "بقیۀ الله " ، "منصور" ، "صاحب الامر" ، "ولی عصر" ، و "صاحب الزمان " ، که معروفترین آنها "مهدی " است . هر یک از این القاب را وجه یا وجوهی است ؛ مثلا آن حضرت را "مهدی" می گویند از آن جهت که هدایت ، به حق می کند، و "قائم "می گویند چون قیام به حق می کند و "منتظرش"گویند چون مؤمنان در انتظار قدوم اویند، و "حجت" نامند از آن رو که حجت و گواه خدا بر خلق است . در نگین انگشتر حضرت نیز همین لقب نقش شده است ؛

به نقل "کفعمی" عبارت انگشتری حضرت این گونه است :
" انا حجۀ الله و خاصته "

مادر
درباره مادر آن حضرت ، روایات گوناگونی وارد شده است ؛ "مسعودی " آن بانوی بزرگوار را کنیزی به نام "نرجس" می داند . "شهید" ، نام او را "مریم " ، دختر "زید علویه" ذکر می کند . "شیخ طوسی" در روایتی نام او را "ریحانه"خوانده ، اما بلافاصله اضافه می کند که او به "نرجس " ، "صیقل"(صقیل ) و "سوسن" نیز گفته می شده است . "شیخ مفید" تنها اسم "نرجس "را برای آن بزرگوار ذکر می کند . در روایت "حکمیه " عمه امام عسکری علیه السلام نیز تنها همین نام ذکر شده .
برخی از محققان می گویند: امکان دارد نام اصلی او همان "نرجس" بوده باشد و دیگر اسامی ، به جز "صقیل " را بانوی او "حکمیه" ، دختر امام جواد علیه السلام به وی داده باشد. مردم آن زمان ، کنیزان را برای خوش آمد گویی به اسامی گوناگون می خواندند و "نرجس " ، "ریحانه " و "سوسن" ، همه اسامی گل ها هستند،[43] "صدوق "روایتی را نقل نموده که این احتمال را تقویت می کند؛ او به سند خود از "غیاث" ، روایت کرده است که گفت : جانشین امام حسن عسگری علیه السلام در
روز جمعه به دنیا آمد؛ مادر آن حضرت "ریحانه" بود که "نرجس " ، "صیقل"و "سوسن" نیز نامیده می شد. جون در وقت حاملگی درخشش و نورانیت خاصی داشت ، "صیقل"نامیده می شد.
"سید محمد صدر"نیز در کتاب خود در مورد تعدد نام های آن حضرت تحلیلی جامع و مناسب ارائه می دهد.
درباره ملیت مادر دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) نیز اقوال مختلف است ، "صدوق "مطابق روایتی او را "ملیکۀ" ، دختر "یشوع " ، پسر قیصر روم و مادرش را از نسل "شمعون" یکی از حواریین مسیح می داند که ، توسط نیروهای اسلامی به اسارت درآمد و به صورت کنیز در معرض فروش قرار گرفت و به وسیله فرستاده امام هادی علیه السلام از بازار برده فروشان "بغداد"خریده ، و به محضر امام هادی علیه السلام در ((سامرا))فرستاده شد .
"کلینی "می گوید: مادر "قائم "، کنیزی از "نوبه "، استان شمالی "سودان "
بوده است .
"نعمانی " و "صدوق " احادیث دیگری را روایت می کنند حاکی از آن که مادر "قائم " ، کنیزی سیاه بوده است . "شیخ طوسی"روایتی نقل می کند که بعضی از محققان همان را ترجیح می دهند . به گفته او: آن بانو کنیزی بود که در خانه بعضی از خواهران امام دهم (حکیمه )، بزرگ بزرگ شده بود، و چون امام علیه السلام سیمای او را دید پیش بینی کرد که او فرزندی با عنایت خاص الهی به دنیا خواهد آمد.

میلاد امام زمان (عج)

دوازدهمین امام شیعیان ، فرزند امام حسن عسگری علیه السلام ، در سپیده دم جمعه ، نیمه شعبان ، سال ( 255 ه/ 869 م ) در "سامرا" چشم به جهان گشود؛ سال تولد آن حضرت (254 و 256 و 257 و 258 هجری قمری) نیز گفته شده است ، این اختلاف می تواند به دلیل پنهان نگاه داشتن تولد آن حضرت بوده باشد.
اصل ولادت مهدی جزء مسلمات تاریخ است و به جز ائمه ، عالمان ، مورخان و محدثان شیعه ، بسیاری از مورخان و محدثان اهل سنت نیز بدین امر تصریح کرده اند؛ در برخی کتاب های پژوهشی بیش از 65 تن ، از این عالمان و نام کتاب های آنان آمده است.



جنبش سایبری سفیران موعود (عج) - http://safiran-e-mouood.blog.ir


۹۴/۰۴/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
پویا ملکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی